Συμπληρώματα διατροφής: Ποια είναι η ορθή χρήση τους;

Συμπληρώματα διατροφής: Ποια είναι η ορθή χρήση τους;
6 ψήφοι, 5.00 μέση βαθμολογία (99% αποτέλεσμα)

Συμπληρώματα διατροφής: Ποια είναι η ορθή (σωστή) χρήση τους;Τι είναι τα συμπληρώματα διατροφής;

Το συμπλήρωμα διατροφής ορίζεται ως ένα προϊόν τροφής, προστιθέμενο στη συνολική διατροφή το οποίο περιέχει ένα από τα εξής συστατικά: βιταμίνες, ανόργανα συστατικά, βότανα, αμινοξέα, μεταβολίτες, αποστάγματα ή συνδυασμό οποιονδήποτε εκ των παραπάνω συστατικών. Πρέπει να τονιστεί εδώ πως ένα συμπλήρωμα διατροφής δεν μπορεί να παρουσιάζεται ως συμβατική διατροφή που μπορεί να αντικαταστήσει ένα φυσιολογικό γεύμα, κάτι που ισχυρίζονται πολλοί από τους πωλητές του.

Τα συμπληρώματα διατροφής θα πρέπει να χρησιμοποιούνται σε παθολογικές καταστάσεις όπως παράδειγμα για την διόρθωση της ανεπάρκειας κάποιος συγκεκριμένης θρεπτικής ουσίας όπως η βιταμίνη C. Επίσης δεν υπάρχει συγκεκριμένη ανάγκη για διάφορα φυτικά προϊόντα, καθώς δεν είναι σημαντικά για συνηθισμένες φυσιολογικές λειτουργίες. Συνεπώς τα περισσότερα συμπληρώματα διατροφής που κυκλοφορούν στο εμπόριο πωλούνται όχι για να διορθώσουν μια ανεπάρκεια, αλλά για να αυξήσουν τη συνολική πρόσληψη ορισμένων ουσιών.

Θα βελτιώσουν τα συμπληρώματα διατροφής την υγεία μου;

Η βιομηχανία των συμπληρωμάτων διατροφής είναι μια επιχείρηση πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα συμπληρώματα διατροφής συνήθως διαφημίζονται στο ευρύ κοινό ως ένα μέσο για να βελτιώσουν κάποια πτυχή της υγείας, όπως η απώλεια βάρους ή η πρόληψη κάποιων από τις αρνητικές συνέπειες του γήρατος. Συνήθως αναφέρονται ως “μαγικά προϊόντα” που μπορούν να επιφέρουν “εντυπωσιακά αποτελέσματα” σε σύντομο χρονικό διάστημα, ή να προλάβουν τις συνέπειες μιας κακής διατροφής. Δυστυχώς οι περισσότερες διαφημίσεις στηρίζονται αποκλειστικά και μόνο σε ελλιπείς πληροφορίες ή στην παρερμηνεία ευρημάτων έρευνας σχετικά με τα αποτελέσματα συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών ή άλλων στοιχείων των τροφών στην υγεία. Επίσης, παρότι οι διαφημιστές δεν επιτρέπεται να κάνουν αβάσιμους ισχυρισμούς σχετικά με την υγεία, είναι πολύ δύσκολο να ελεγχθεί η ακρίβεια αυτών των ισχυρισμών.

  • Τα συμπληρώματα διατροφής παρέχουν μια ψευδαίσθηση ασφάλειας σε ορισμένα άτομα που τείνουν να τα χρησιμοποιούν ως υποκατάστατα μιας υγειούς διατροφής, πιστεύοντας ότι τρώνε υγιεινά.
  • Κανένα επιστημονικό σώμα ειδικών διατροφής δε συνιστά τη συχνή λήψη συμπληρωμάτων διατροφής εκτός αν πρόκειται για παθολογικές περιπτώσεις ή για την πρόληψη ειδικών καταστάσεων, όπως π.χ οι γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο ατελειών διάπλασης του νευρικού σωλήνα του εμβρύου λαμβάνοντας συμπλήρωμα φυλλικού οξέος.
  • Ακόμη, η λήψη συμπληρωμάτων απλών θρεπτικών συστατικών σε μεγάλες δόσεις μπορεί να έχει επιβλαβείς συνέπειες για τη υγεία.

Σχετικά με τη διατροφική απάτη

Σύμφωνα με την Αμερικανική Διεύθυνση Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), ο όρος διατροφική απάτη αναφέρεται στους σκόπιμα αναληθείς ή παραπλανητικούς ισχυρισμούς για ιδιότητες τροφίμων.

Η επιστήμη της διατροφής και διαιτολογίας αναπτύσσεται ταχύτατα τα τελευταία χρόνια. Χιλιάδες μελετών έχουν διενεργηθεί , που βοηθούν στη διαλεύκανση ορισμένων από τα μυστήρια της ανθρώπινης διατροφής. Μερικά άτομα επωφελούνται από αυτά τα ευρήματα για το προσωπικό τους οικονομικό όφελος. Για παράδειγμα, απομονωμένα ερευνητικά ευρήματα μπορούν να διαστρεβλωθούν ή να χρησιμοποιηθούν λανθασμένα για να προωθήσουν στην αγορά ένα συγκεκριμένο προϊόν διατροφής.

Απατεώνες χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες για να επωφεληθούν, στηριζόμενοι στους φόβους αλλά και τις ελπίδες των ανθρώπων, είτε πρόκειται για το φόβο πως η ποιότητα της τροφής που καταναλώνουμε υποβαθμίζεται εξαιτίας των μοντέρνων μεθόδων επεξεργασίας, ή την ελπίδα για καλύτερη αθλητική απόδοση. Οι αρχές έχουν επισημάνει ότι η παραπληροφόρηση σχετικά με τη διατροφή έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις εξαιτίας εκείνων που κερδίζουν από αυτή. Οι πωλητές προϊόντων διατροφής χρησιμοποιούν αμφισβητήσιμες πολλές φορές επιστημονικές πληροφορίες για να δώσουν στα προϊόντα τους το στοιχείο της αξιοπιστίας και χρησιμοποιούν προηγμένες τεχνικές διαφήμισης και μάρκετινγκ.

Πως μπορούμε να αναγνωρίσουμε τις έγκυρες από τις παραπλανητικές διατροφικές πληροφορίες;

Είναι συχνά δύσκολο να διαχωριστούν οι παραπλανητικές από τις έγκυρες διατροφικές πληροφορίες. Αν η απάντηση στις παρακάτω ερωτήσεις είναι ναι, τότε ίσως πρέπει κανείς να αμφιβάλλει για το συγκεκριμένο διατροφικό συμπλήρωμα και να ερευνήσει την αξία του πριν το αγοράσει

  • Υπόσχεται το προϊόν γρήγορη βελτίωση της υγείας ή της σωματικής απόδοσης;
  • Ισχυρίζεται πως έχει κάποιο μυστικό μαγικό συστατικό ή ουσία;
  • Διαφημίζεται χρησιμοποιώντας προσωπικές μαρτυρίες για να υποστηρίζει τους ισχυρισμούς για τη χρησιμότητά του;
  • Παρουσιάζονται στις διαφημίσεις μεγάλες προσωπικότητες του χώρου του αθλητισμού;
  • Μήπως το άτομο που το συνιστά πουλά το προϊόν;
  • Χρησιμοποιεί αποτελέσματα παλιών ή κακοσχηματισμένων ερευνών για να υποστηρίξει τους ισχυρισμούς του;
  • Πρόκειται για μία νέα ανακάλυψη που δεν είναι ακόμη διαθέσιμη από καμία άλλη πηγή;
  • Αναγράφεται το προϊόν στην αθλητική φανέλα κάποιου γνωστού αθλητή;
  • Μήπως ο ισχυρισμός είναι υπερβολικά καλός για να είναι αληθινός; Μήπως υπόσχεται το αδύνατo;

Συμπέρασμα: Ένα συμπλήρωμα διατροφής μπορεί να είναι απαραίτητο για κάποιο άτομο, σε μία δεδομένη χρονική στιγμή και αυτό εξαρτάται από τη γενικότερη κατάσταση της υγείας του, τη διατροφική του κατάσταση καθώς και από το αν λαμβάνει κάποια φαρμακευτική αγωγή. Έτσι, το πιο σωστό και ασφαλές είναι να συμβουλευόμαστε το γιατρό και το διαιτολόγο που μας παρακολουθεί για το αν είναι απαραίτητο και για πόσο διάστημα να λάβουμε ένα συμπλήρωμα διατροφής, καθώς και για την επιλογή του σκευάσματος και όχι να προχωρούμε σε αγορές χωρίς να υπάρχει η σύσταση του επαγγελματία υγείας.

Βιβλιογραφία:

Διατροφή, υγεία, ευρωστία και αθλητική απόδοση: Melvin H. Williams. επιμέλεια Λάμπρος Συντώσης. Έκδοση 2003, εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης

U.S. Food and Drug Administration (FDA): Health Fraud

Αν σας άρεσε το άρθρο μας, μοιραστείτε το με τους φίλους σας. Θα μας βοηθούσε πολύ!
Ετικέτες , , , .Προσθέστε στους σελιδοδείκτες το μόνιμο σύνδεσμο.