Η βιταμίνη D και η σημασία της στη διατήρηση της υγείας μας

Η βιταμίνη D και η σημασία της στη διατήρηση της υγείας μας

Η βιταμίνη D είναι λιποδιαλυτή βιταμίνη, η οποία έχει την ιδιότητα να παράγεται στο ανθρώπινο σώμα υπό την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας (UVB) με την έκθεση του δέρματος στο ηλιακό φως και γι΄ αυτό μερικές φορές αναφέρεται σαν «βιταμίνη του ήλιου». Επίσης περιέχεται σε μερικά τρόφιμα, ωστόσο οι διατροφικές πηγές είναι περιορισμένες. Ορισμένα τρόφιμα εμπλουτίζονται με βιταμίνη D, ώστε να διευκολύνεται η διατροφική της πρόσληψη, ενώ υπάρχουν και συμπληρωματικές μορφές χορήγησης (συμπληρώματα βιταμίνης D). Τρόφιμα που εκ φύσεως περιέχουν βιταμίνη D είναι κυρίως τα λιπαρά ψάρια (σκουμπρί, σολομός, σαρδέλα, κλπ), μερικά ηπατέλαια (μουρουνέλαιο), ο κρόκος του αυγού και μικρές σχετικά ποσότητες περιέχονται σε μερικά εμπλουτισμένα γάλατα και μαργαρίνες, ενώ ο Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

Σπλαχνικό λίπος και κίνδυνοι υγείας

Σπλαχνικό λίπος και κίνδυνοι υγείας

Το λίπος το οποίο βρίσκεται στην κοιλιακή χώρα χωρίζεται σε δύο είδη. Το ένα είναι το υποδόριο λίπος, το οποίο μπορεί να πιαστεί με το χέρι, και το δεύτερο είναι το σπλαχνικό λίπος το οποίο είναι το εσωτερικό λίπος και περικλείει τα όργανα της κοιλιάς. Το δεύτερο είναι το πιο επικίνδυνο καθώς σχετίζεται με πληθώρα προβλημάτων υγείας όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, εμφάνιση διαβήτη τύπου 2, αυξημένη αρτηριακή πίεση κ.α Όταν το σπλαχνικό λίπος είναι αυξημένο, επειδή βρίσκεται κοντά στην κύρια φλέβα που μεταφέρει το αίμα στο ήπαρ απελευθερώνει μεταβολικά προϊόντα απευθείας στην κυκλοφορία του αίματος, τα οποία στην συνέχεια συσσωρεύονται στο συκώτι. Ουσίες που εκκρίνονται από τα λιποκύτταρα, μπορούν να εισχωρήσουν στο ήπαρ και στη Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

Επιστήμες: Διατροφογενετική – Διατροφογενωμική

Επιστήμες: Διατροφογενετική - Διατροφογενωμική

Τα τελευταία χρόνια, δύο νέες επιστήμες η Διατροφογενωμική και η Διατροφογενετική ξεπροβάλλουν και εξετάζουν την αλληλεπίδραση γονιδίων και διατροφής, προκειμένου να κατανοήσουμε σε βάθος τη σημασία και την επιρροή της διατροφής στην υγεία μας και με απώτερο στόχο το σχεδιασμό επιστημονικά τεκμηριωμένων διατροφικών παρεμβάσεων λαμβάνοντας υπ’ όψιν την παραπάνω αλληλεπίδραση. Τα γονίδια μας περιέχουν όλες τις βιολογικές πληροφορίες που χρειάζεται για να δημιουργηθεί και να διατηρηθεί ένας οργανισμός. Τα γονίδια είναι υπεύθυνα για το σχηματισμό των πρωτεϊνών και κατ’ επέκταση της μεταβολικής λειτουργίας. Η έκφραση των γονιδίων καθορίζεται τόσο από ενδογενείς παράγοντες του κυττάρου, π.χ. ένζυμα, ορμόνες αλλά και από εξωτερικούς παράγοντες όπως η δίαιτα. Από τη μία πλευρά, η Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

Η βιταμίνη C στις τροφές και τα οφέλη της στην υγεία

Tροφές πλούσιες σε βιταμίνη c και τα οφέλη της στην υγεία

Η βιταμίνη C, γνωστή επίσης και ως ασκορβικό οξύ, είναι μία υδατοδιαλυτή βιταμίνη και ένα θρεπτικό συστατικό το οποίο ο ανθρώπινος οργανισμός αδυνατεί να συνθέσει. Η βιταμίνη C ουσιαστικά δεν αποθηκεύεται στον οργανισμό και οι πλεονάζουσες ποσότητες της αποβάλλονται από το σώμα κι έτσι η καθημερινή της πρόσληψη μέσω της διατροφής είναι απαραίτητη. Η βιταμίνη λειτουργεί ως συμπαράγοντας αρκετών ενζύμων και είναι ένα φυσικό ισχυρό αντιοξειδωτικό, με αποτέλεσμα τελικά να συμμετέχει σε πολλές διεργασίες απαραίτητες για τη διατήρηση της υγείας του οργανισμού, μερικές από τις οποίες αναφέρονται παρακάτω. Η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για τη βιοσύνθεση του κολλαγόνου, που αποτελεί την κύρια πρωτεΐνη του δέρματος, των οστών, των δοντιών και Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

Διατροφή και μέγιστη αθλητική απόδοση

Διατροφή και μέγιστη αθλητική απόδοση

Η καλή απόδοση σε ένα άθλημα εξαρτάται κυρίως από 2 παράγοντες, που είναι Α) το γενετικό υπόβαθρο του αθλητή και Β) η προπονητική του κατάσταση. Ωστόσο, ιδιαίτερα σημαντική επίδραση στην αθλητική απόδοση έχει η διατροφή του αθλητή. Ένας παγκοσμίως γνωστός αθλητίατρος Ολυμπιακών αγώνων, ο L. Prokop, έχει επισημάνει ότι ακόμη κι ένα πολύ μικρό λάθος, φαινομενικά αμελητέο, στη διατροφή του αθλητή μπορεί να καταστρέψει πολλούς μήνες ακόμη και χρόνια σκληρής προπόνησης. Το τρίπτυχο της επιτυχίας ενός αθλητή είναι η επαρκής ξεκούραση, η σωστή διατροφή και η καλή προπόνηση. Η μη ισορροπημένη διατροφή ενός αθλητή, μπορεί να χαρακτηρίζεται από μειωμένη ή υπερβολική πρόσληψη τροφής. Οποιαδήποτε από τις παραπάνω καταστάσεις μπορεί να Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο